آمريكا مجبور به پذيرش ايران در ژنو 2 شد
دعوت بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل از ايران براي شركت در ژنو 2 ديروز با پاسخ صريح ايران روبه‌رو شد.

دعوت بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل از ايران براي شركت در ژنو 2 ديروز با پاسخ صريح ايران روبه‌رو شد. دبيركل سازمان ملل در موضع‌گيري خود به شكلي مبهم اعلام كرد كه محمدجواد ظريف به او گفته كه ايران «درك‌مي‌كند» ( نه اينكه قبول مي‌كند) اساس گفت و گوها، اجراي توافق ژنو1 است. با اين حال، علي اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل با اشاره تلويحي به لحن مبهم ظريف تأكيد كرد: «اگر دعوت بان‌كي‌مون از جمهوري اسلامي ايران مبتني بر پذيرش بيانيه ژنو1 باشد، به معناي پيش‌شرط است و ايران آن را نمي‌پذيرد.»

به گزارش تسنيم، علي اكبر ولايتي در پاسخ به سؤالي راجع به دعوت از ايران براي شركت در ژنو 2 از سوي بان‌كي‌مون، و اين گفته دبيركل سازمان ملل مبني بر اينكه دعوت از ايران به معناي پايبندي ايران به بيانيه ژنو1 است، تأكيد كرد: نكته بسيار مهم منفي مصوبه اجلاس ژنو 1 اين است كه اگر آن پذيرفته شود، دولت قانوني سوريه كه عضو رسمي سازمان ملل بوده و سابقه بسيار ارزشمندي در پايبندي به مقررات بين‌المللي دارد بايد يك طرف ميز مذاكره بنشيند، حال آنكه در طرف مقابل ميز مذاكره تروريست‌هايي حضور دارند كه برخي سوري هستند و البته برخي ديگر نيز از كشورهاي ديگر با حمايت كشورهاي مستكبر و استعماري و مرتجع به سوريه گسيل شده‌اند. ولايتي افزود: انسان نمي‌داند به چه حقي بيانيه ژنو1 به تروريست‌هايي كه از كشورهاي ديگر تفنگ به دست گرفته و توسط رژيم صهيونيستي و برخي كشورهايي كه سابقه استعماري در منطقه دارند، از برخي كشورهاي اروپايي گرفته تا امريكا، حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي مي‌شوند، اين حق را مي‌دهد كه يك طرف مذاكره باشند و با دولت رسمي و قانوني سوريه، دولتي انتقالي تشكيل دهند كه در اين صورت حداقل 50 درصد از اين دولت بايد جزو حاميان تروريست‌ها باشند. وي با بيان اينكه پذيرش بيانيه ژنو1 به معناي مشروعيت دادن به تروريست‌هاي مورد حمايت رژيم صهيونيستي و دولت‌هاي استكباري و مرتجع است، به طرح اين پرسش پرداخت كه چگونه و چه عقلي حكم مي‌كند كه سرنوشت مردم كشور مهم سوريه در منطقه استراتژيك خاورميانه را به دست تروريست‌ها بدهيم، خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه مصوبات ژنو 1 را قبول ندارد و مادامي كه ژنو 2 مبتني است بر مشروعيت دادن به مصوبات ژنو 1، جمهوري اسلامي ايران اين اجلاس را مشروع نمي‌داند و آن را قبول ندارد. مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل تصريح كرد: همانطور كه سخنگوي وزارت خارجه كشورمان نيز تأكيد كردند، ايران هيچ‌گونه پيش‌شرطي را براي حضور در ژنو 2 نمي‌پذيرد و اگر دعوت آقاي بان‌كي‌مون از جمهوري اسلامي ايران مبتني بر پذيرش بيانيه ژنو1 باشد، اين به معناي پيش‌شرط است و مسئولان جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرده‌اند كه هيچ پيش‌شرطي را نمي‌پذيرند. معاون امور عربي و آفريقايي وزير امور خارجه هم با تأييد اينكه ايران دعوتنامه شركت در نشست ژنو ۲ درباره سوريه را دريافت كرده تأكيد كرد كه ايران بيانيه ژنو 1 درباره سوريه را نخواهد پذيرفت. وي تصريح كرد: « ما در ژنو 1 حضور نداشته‌ايم و ايران نقشي در تنظيم بيانيه آن نداشته است و اصرار براي اعلام پذيرش بيانيه ژنو 1، غير قابل قبول و مردود است. » او افزود: جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به دعوت رسمي دبيركل سازمان ملل متحد بدون هيچ پيش‌شرطي در ژنو 2 حضور مي‌يابد.

‎دعوت ايران و واكنش‌ها

دبيركل سازمان ملل متحد از دعوت ايران براي شركت در نشست ژنو ۲ با موضوع بحران سوريه خبر داد؛ خبري ‏كه امريكا را برآن داشت تا اعلام كند ايران بايد بيانيه‏اي صادر كند و طي آن شروط ژنو 1 را بپذيرد، وگرنه ‏دعوت از ايران پس گرفته مي‏شود. مخالفان سوري هم خشمگينانه اعلام كردند اين دعوت بايد پس گرفته شود، وگرنه ‏در نشست شركت نخواهند كرد.

‏به گزارش «جوان» به نقل از سي ان ان، بان‌كي‌مون دبير‌كل سازمان ملل سحرگاه روز گذشته در يك كنفرانس خبري ضمن ‏اعلام خبر دعوت ايران به ژنو 2 گفت: همانطور كه مكرراً گفته‌ام من قوياً معتقدم كه نياز است ايران قسمتي از ‏راه‌حل بحران سوريه باشد. ‏ بان كي مون با بيان اينكه در روزهاي اخير مفصلاً با محمد‌جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان صحبت ‏كرده است، از قول ظريف، اظهارات مبهمي را درباره دولت انتقالي و اساس گفت‌وگوي ژنو2 مطرح كرد كه خلاف مواضع رسمي ايران و اظهارات قبلي ظريف بود. از سوي ديگر ‏ در حالي كه بر اساس توافق ژنو 1 ميان روسيه و امريكا تنها راه‌حل بحران سوريه تشكيل دولت انتقالي سوري ‏براي زمينه‌سازي جهت انتخابات آزاد است، روس‌ها و امريكايي‏ها دو تفسير متفاوت از آن دارند. روس‌ها معتقدند ‏تشكيل دولت انتقالي به معناي كنار گذاشتن اسد از قدرت نيست، اما امريكايي‏ها تشكيل دولت انتقالي را به معناي ‏كناره‏گيري اسد عنوان مي‏كنند. ايران هم بارها اعلام كرده حاضر نيست هيچ پيش‌شرطي را براي حضور در ‏نشست ژنو2 بپذيرد و همچنان كه بان‌كي مون گفته است ايران ايجاد دولت انتقالي را بر مبناي تفاهم متقابل مي‌‏بيند و نه بر مبناي پيش شرط تحميلي امريكايي‌ها براي كناره‌گيري حتمي اسد. ‏

بدون پيش‌شرط دعوت شديم

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: بر اساس دعوت رسمي صورت گرفته، ايران بدون پيش‌شرط در ‏ژنو 2 شركت ‏مي‌كند. ‏

مرضيه افخم درباره‌ دعوت از ايران در ‏كنفرانس ژنو 2 و در پاسخ به اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه ‏امريكا اظهار كرد: ما همواره ‏ضمن رد هرگونه پيش‌شرط از هر راهكار سياسي براي حل بحران سوريه حمايت ‏كرده و جزء اولين ‏كشورهايي بوده‌ايم كه در گفت و گو و راه‌هاي مسالمت‌جويانه به عنوان تنها راه‌حل براي پايان ‏دادن ‏به بحران سوريه تأكيد كرده‌ايم و از نظر ما كنفرانس ژنو 2 مي‌تواند زمينه‌هاي مناسب را براي برداشتن ‏گام‌هاي ‏مؤثر در اين چارچوب فراهم كند. ‏وي با تأكيد بر نقش و اهميت كشورمان در كمك به يافتن راه حل بحران سوريه و دعوت صورت ‏گرفته از ايران ‏تصريح كرد: پيش از اين نشست نيز اعلام كرده‌ايم هيچ گونه پيش شرطي را براي ‏حضور و مشاركت در نشست ژنو ‏‏2 نمي‌پذيريم و بر اساس دعوت رسمي صورت گرفته، ايران بدون ‏پيش شرط در اين كنفرانس شركت مي‌كند. در همين حال خبرگزاري تسنيم درگزارشي اعلام كرد ‏كه بنابر بعضي اخبار غير رسمي محمد جواد ظريف وزير ‏‏خارجه كشورمان قرار است شخصاً در مذاكرات صلح ژنو ‏‏2 شركت مي‏كند. ‏

‎واكنش جهاني و تهديد مخالفان

امريكا از دبيركل سازمان ملل متحد خواست در صورت مخالفت جمهوري اسلامي ايران با تصميم‌هاي ژنو1، ‏دعوت از ‏ايران براي حضور در ژنو2 را پس بگيرد‎‏. ‏ سخنگوي وزارت خارجه امريكا اظهار داشت: تهران بايد به صورت علني موافقت خود را با بيانيه ژنو1 مبني بر ‏ايجاد ‏مرحله انتقالي بدون حضور بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه، اعلام كند‎‏. ‏

از سوي ديگر، گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوريه نيز ادعا كرد در صورتي‏كه بان كي مون دعوت از ايران براي ‏شركت در ژنو2 را ‏پس نگيرد، در اين نشست شركت نخواهد كرد‎. «لؤي صافي» سخنگوي ائتلاف معارضان اعلام كرده است در صورتي كه بان كي مون دعوت خود را از ايران پس ‏نگيرد ‏اين ائتلاف از شركت در كنفرانس ژنو 2 عقب‌نشيني خواهد كرد‎.

با اين حال كارشناسان معتقدند بان كي مون نمي‏توانسته بدون تأييد امريكا ايران را دعوت كند و بيانيه امريكا تنها ‏جهت نشان دادن همراهي ظاهري با مخالفين سوري است. به خصوص كه دعوت از ايران زماني صورت گرفته كه ‏ائتلاف مخالفان سوري بالاخره روز يك‌شنبه بعد از كش و قوس فراوان پذيرفت كه در نشست ژنو2 شركت كند. به ‏هر صورت هم بيانيه امريكا و هم تهديد مخالفان نشانگر آن است كه بان‌كي‌مون حاضر شده است ايران را بدون ‏پيش شرط به ژنو 2 دعوت كند.‏ لوران فابيوس وزير ‏خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام كرد اگر ايران خواهان شركت در كنفرانس ژنو 2 است، بايد ‏از روند تشكيل دولت انتقالي ‏سوريه حمايت كند. ‏ وي افزود: بسيار مشخص است كه هيچ كشوري نمي‌تواند در كنفرانس ژنو 2 شركت كند، مگر آنكه روند تشكيل ‏دولت انتقالي ‏سوريه را به رسميت بشناسد. ‏ وزير خارجه انگليس گفت لندن از ايران مي‌خواهد از نقش خود در ژنو۲ براي حمايت از انتقال در سوريه استفاده ‏‏كند‎.

همچنين يك سخنگوي هيئت نمايندگي انگليس در سازمان ملل متحد در واكنش به سخنان بان كي مون گفت: حالا ‏زمان آن رسيده ‏كه ايران روشن كند دعوت دبير كل سازمان ملل را پذيرفته است. اين كار مشخص مي‌كند كه اساس ‏شركت افراد در ‏كنفرانس ژنو2، اعمال مفاد اعلاميه ژنو يك است كه در تابستان سال 2012 صادر شد و خواستار ‏گذار سياسي در سوريه ‏با توافق دو طرف شد‎. از سوي ديگر وزير خارجه روسيه تأكيد كرد كساني كه با مشاركت ايران در كنفرانس ژنو ۲ مخالفت مي‌كنند، حل ‏عادلانه بحران سوريه ‏را خواستار نيستند‎. سرگئي لاوروف در مصاحبه با شبكه خبري الميادين تأكيد كرد با ‏توجه به اينكه بحران سوريه بر ثبات كل منطقه ‏تأثير دارد، ايران براي حل بحران سوريه كشور مهمي به حساب مي‌آيد‎.

اسد‎: مانعي براي نامزدي خود نمي‏بينم

رئيس‌جمهوري سوريه ديروز در گفت‌وگويي با اعلام اينكه فرانسه در پرونده سوريه تابع قطر و عربستان سعودي است، ‏گفت: ‏مانعي براي نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري آتي سوريه نمي‌بينم‎. بشار اسد در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه اظهار داشت: توقف خشونت‌‏ها در سوريه و جنگ با تروريسم بايد اولويت ‏نشست ژنو 2 براي حل بحران سوريه باشد‎.

وي خاطرنشان كرد: دستگاه‌هاي اطلاعاتي كشورهاي غربي خواستار همكاري با دولت سوريه شده‌اند‎. اسد تصريح كرد: افراد مسلح در سوريه دو گروه نيستند بلكه يك گروه هستند كه سوريه با آنها مبارزه مي‌كند و آن ‏سازمان ‏هاي تروريستي هستند‎. وي اظهار داشت: فرانسه در پرونده سوريه به كشور پيرو قطر و عربستان سعودي تبديل شده است. همه تصاوير و ‏فيلم‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه تروريست‌ها عاملان كشتار در سوريه هستند‎. سخنان اسد در حالي مطرح مي‌شود كه روزنامه «ديلي تلگراف» روز گذشته ‎در گزارشي تأكيد كرد گروه‌هاي ‏وابسته به القاعده در سوريه درحال ‏آموزش ‏تبعه‌هاي اروپايي و امريكايي براي انجام عمليات انتحاري و انفجار ‏هستند تا پس از بازگشت از سوريه، در ‏كشورهاي خود ‏گروه‌هايي تروريستي را تشكيل دهند‎‏. ‏ اين روزنامه انگليسي تأكيد كرد كه اين گزارش بر اساس مصاحبه با فردي به نام «مراد» از عناصر جدا شده از گروه ‏‏‏تروريستي «دولت اسلامي در عراق و شام» (‎داعش) است‎‏. ‏ بر اساس اين گزارش، اعترافات «مراد» با نگراني‌هاي اعلام شده از سوي نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي انگليس ‏‏درباره سفر ‏‏500 نفر از اين كشور به سوريه براي جنگ در اين كشور و همچنين احتمال بازگشت آنان براي انجام ‏‏حملاتي مانند ‏انفجارهاي سال 2007 لندن و حملات 11 سپتامبر در امريكا، همخواني دارد‎‏. ‏ ديلي تلگراف خاطرنشان كرد: سازمان اطلاعات انگليس اكنون مشغول پرونده جنگجويان انگليسي در سوريه است ‏‏و براي ‏مقابله با خطر اين افراد تدابير ويژه‌اي را اتخاذ كرده است‎‏. ‏


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: